GallupPanelet

Spørsmål og svar

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet svarene til noen spørsmål som ofte blir stilt til GallupPanelets support. Hvis du ikke finner svaret på spørsmålet ditt her, ta kontakt med panelsupport, så hjelper vi deg!
  1. Om undersøkelsene
  2. Personvern
  3. Medlemskap
  4. Problemer
  5. Poeng og gaver
  6. App for mobil og nettbrett
  7. Utmelding


Om undersøkelsene
  • Hvor ofte blir jeg invitert til å svare på undersøkelser?

    Som medlem av GallupPanelet, får du vanligvis invitasjon til å svare på en undersøkelse 1-2 ganger i løpet av en måned. Hvem som svarer på våre undersøkelser, velges ut tilfeldig blant GallupPanelets medlemmer. Til noen undersøkelser skal deltakerne dessuten ha en spesiell profil, som for eksempel tilhøre en viss aldersgruppe, bo i et spesielt område eller ha en spesiell utdanning eller jobb. Det kan derfor hende at du i perioder får undersøkelser sjeldnere.


  • Hva handler spørreundersøkelsene om?

    Våre oppdragsgivere er et stort antall ulike bedrifter og virksomheter i offentlig sektor som er interessert i hva du mener. Undersøkelsene har derfor varierte tema, som for eksempel transport, finans, fritid og underholdning, IT, telekommunikasjon og offentlige og kommunale tilbud.


  • Hvor lang tid tar det å fylle ut spørreskjemaene?

    Det varierer hvor lang tid det tar å svare på en undersøkelse. Noen skjemaer tar kun få minutter, mens enkelte kan ta opptil 20-30 minutter å fylle ut. De fleste skjemaene tar imidlertid mellom 5 og 15 minutter å gjennomføre. Når vi inviterer deg til å svare på våre undersøkelser, oppgir vi alltid hvor lang tid det normalt tar å svare.


  • Er det svarplikt på undersøkelsene?

    Nei, det er ikke svarplikt. Du velger selvfølgelig selv om du ønsker å delta på en undersøkelse du har blitt invitert til å svare på.



Til toppen
Personvern
  • Behandles svarene mine konfidensielt?

    Ja, selvfølgelig! Svarene vi får i undersøkelsene slås sammen og blir bare presentert og publisert som statistikk. Vi gir ikke opplysninger om deg eller dine svar videre, og du vil ikke være mulig å identifisere for våre oppdragsgivere. TNS Gallup har drevet med markedsundersøkelser siden 1946 og er Norges største aktør på dette området. Vi driver ingen form for markedsføring, salg eller lignende. Du kan lese mer om personvern i GallupPanelet her.


  • Gir dere min kontaktinformasjon videre?

    Nei, vi gir selvfølgelig ikke din kontaktinformasjon videre, verken til våre kunder eller til annen tredjepart. Vi oppbevarer dessuten dine persondata svært sikkert, så du skal kunne kjenne deg helt trygg på at din kontaktinformasjon ikke kommer på avveie.



Til toppen
Medlemskap
  • Hvordan blir jeg medlem i GallupPanelet?

    For at GallupPanelet skal være så representativt som mulig for den norske befolkningen, blir man invitert til å være medlem av GallupPanelet. Dette foregår ofte per telefon, og i noen tilfeller gjennom undersøkelser i posten eller på ulike websider. Det er dessverre ikke mulig å melde seg på panelet via GallupPanelets nettsider eller per e-post.


  • Jeg har fått ny e-postadresse, hvordan oppdaterer jeg denne informasjonen?

    Når du logger inn i portalen, kan du velge ^oppdater informasjon^. Her kan du legge inn ny kontaktinformasjon, som adresse, telefonnummer og e-postadresse.


  • Hvor lenge varer medlemskapet i GallupPanelet?

    Medlemskapet ditt varer så lenge du ønsker, og løper fram til du melder deg ut. Vi forbeholder oss likevel retten til å avslutte medlemskap i enkelte tilfeller, for eksempel overfor deltakere som aldri besvarer undersøkelser, deltakere som har flere kontoer i GallupPanelet eller hvis vi oppdager forsøk på manipulasjon av undersøkelser eller forsøk på misbruk.



Til toppen
Problemer
Til toppen
Poeng og gaver
  • Hvordan kan jeg sjekke poengsaldoen min?

    Poengsaldoen din er tilgjengelig gjennom GallupPanelets portal, www.galluppanelet.no. Når du logger inn med ditt brukernavn og passord, vil du se din poengsaldo på første side.


  • Hvordan bruker jeg poengene mine?

    For å bruke poengene dine, kan du logge inn i galluppanelets portal. Fra førstesiden kan du velge ”Bruk poeng”. Fra denne siden kan du veksle inn poengene dine i gaver fra vår produktkatalog, gavekort fra platekompaniet.no, gavekort fra gavekorttorget.no eller du kan bytte poengene inn i en pengegave til en veldedig organisasjon.


  • Jeg har svart på en undersøkelse, men jeg har ikke fått poeng?

    Normalt skal poengsaldoen oppdateres raskt etter at du har gjennomført undersøkelsen. Enkelte ganger kan det dessverre ta opp til 14 dager. Hvis du opplever at du ikke har fått poeng for en undersøkelse, kan du ta kontakt med panelsupport@tns-gallup.no. Hvis du ikke har slettet invitasjons-e-posten, kan vi hjelpe deg raskere hvis du tar med referansenummeret til undersøkelsen i henvendelsen. Dette finner du i overskriften på invitasjonen.



Til toppen
App for mobil og nettbrett
  • Hva gjør appen?

    Appen gjør det enklere for deg å svare på undersøkelser i GallupPanelet, og enklere å se hvilke undersøkelser som er tilgjengelige for deg. Appen inneholder:

    • Varsel om undersøkelser

    • Sjekking av poeng

    • Mulighet for å besvare undersøkelser

    • Muligheter for posisjonsbaserte og
      aktivitetsbaserte undersøkelser (kun med ditt samtykke!)


  • Hvor kan jeg laste ned appen?

    • For iOS kan du klikke her: eller kopiere og lime inn følgende link i din nettleser:
    https://itunes.apple.com/fi/app/tns-panel/id914464770?mt=8

    • For android kan du klikke her: eller kopiere og lime inn følgende link i din nettleser:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lumi.tnspanel

    Du finner også appen ved å søke på "TNS Panel" i App Store ellerg Google play.


  • Hvor ofte vil jeg inviteres til undersøkelser?

    Som i GallupPanelet for øvrig varierer antallet undersøkelser, men normalt gjennomfører vi 2-5 undersøkelser pr. medlem pr. måned.


  • Hvordan vet jeg om det er en undersøkelse å svare på?

    Når det er en tilpasset undersøkelse tilgjengelig, så vil appen vise en beskjed (notification). Du kan når som helst gå inn i appen og se alle undersøkelser som er tilgjengelige for deg.


  • Vil jeg kunne besvare alle undersøkelser i appen?

    Enkelte undersøkelser vil man fortsatt kun besvare på desktop, pc eller mac. Dette fordi spørreskjemaet kan være av en slik lengde eller art som ikke egner seg for mobil eller nettbrett. Disse undersøkelsene vil du ikke finne i appen, men kun i web-portalen. I en senere versjon av appen vil man få varsel i appen om at det venter slike undersøkelser i web-portalen.


  • Noen ganger er poengsaldoen annerledes i appen enn på
    nettsiden. Hvorfor?

    Noen ganger rett etter at man har besvart en undersøkelse kan det være en forskjell i antall poeng som vises i appen og som vises på nettsiden. Dette er som regel fordi man er logget inn to steder samtidig (For eksempel både app og pc), og systemet kan bare oppdatere et sted av gangen. For å løse dette kan man forsøke å logge ut begge steder for å så logge inn et av stedene på nytt.


  • Hva skjer om jeg har mer enn en enhet, for eksempel en telefon og et nettbrett?

    Du kan laste ned appen på mer enn en enhet (f.eks. nettbrett, smarttelefon) hvis du vil. Du kan delta i panelet gjennom alle enhetene, men du vil kun være i stand til å delta en gang pr. undersøkelse. Du kan også svare på undersøkelser på PC/Mac.


  • Virker appen på alle smarttelefoner eller nettbrett?

    Appen er laget for å virke på alle smarttelefoner, nettbrett og mer grunnleggende telefoner som kjøres enten android eller iOS. Enheter uten til internett kan ikke bruke appen.


  • Hvordan avinstallerer jeg appen?

    Hvordan man sletter appen varierer ut fra hvilken type enhet du har.
    • iOS: trykk og hold på appen til et kryss viser seg i venstre hjørne av ikonet. Trykk på krysset for å slette appen.

    • Android: gå til innstillinger > programmer > administrer programmer. Velg appen og trykk "avinstaller".


  • Kan jeg svare på undersøkelser med mobilen uten å laste ned appen?

    De fleste undersøkelser kan besvares både på datamaskin og på mobiltelefon. Du vil få invitasjoner til disse pr. e-post. Du kan svare på disse på telefonen eller nettbrettet uten appen, men på appen vil i tillegg kunne gi muligheter for egne mobilundersøkelser.


  • Kan jeg starte på en undersøkelse på telefonen og fullføre den på min datamaskin?

    Dette vil være mulig på enkelte undersøkelser. Du kan da bruke invitasjonen du har fått pr. e-post eller logge inn på www.galluppanelet.no og starte undersøkelsen derfra.


  • Hvordan virker mobilundersøkelser?

    Det er tre typer mobilundersøkelser:

    • SMS - hvor spørsmålene kommer via en tekstmelding og du svarer via tekstmelding.

    • Webundersøkelser for smarttelefon - hvor linken til
    undersøkelsen er en link til en webside som du besvarer i nettleseren på mobilen din.

    • Smarttelefonundersøkelser - hvor linken til undersøkelsen starter en undersøkelse i appen. Disse kan fullføres når du er offline, og svarene sendes til oss når du er tilkoblet internett og har appen åpen.


  • Hva er belønningen for å svare på undersøkelser på mobilen?

    Du mottar poeng for å svare på undersøkelser på mobilen på lik linje med i GallupPanelet på web. Det er ikke en egen saldo for mobil, du kan se saldoen din både på www.galluppanelet.no og i appen.


  • Hvor lang er en gjennomsnittlig undersøkelse?

    Gjennomsnittsundersøkelsen i GallupPanelet er rundt 10 minutter, mobilundersøkelsene vil typisk være korte undersøkelser på mellom 5 og 10 minutter.


  • Hvordan sjekker jeg hvor mange poeng jeg har?

    Du kan sjekke poengene dine i appen under fanen "poeng" eller på www.galluppanelet.no


  • Hva koster det å svare på en undersøkelse på mobilen?

    Dersom du er tilkoblet wifi eller du har en dataplan i abbonnementet ditt med ubegrenset datamengde vil det ikke koste noe. Hvis du betaler for datatrafikk eller er i utlandet må du være oppmerksom på at kostnader for datatrafikk påløper.


  • Hva skjer om jeg er i utlandet?

    Hvis du er utenlands og bruker roaming, bør du sjekke at mobildata er skrudd av. Appen vil kun bruke datatrafikk i utlandet dersom mobildata og roaming er skrudd på, dette anbefaler vi ikke på grunn av datatrafikkostnader.


  • Er det greit å bruke WiFi?

    Ja, du kan bruke wifi.
    Imidlertid kan enkelte trådløse nettverk hos for eksempel arbeidsgivere, skole- og utdanningsinstitusjoner eller andre offentlige nettverk ha brannmur som hindrer appen I å få kontakt med GallupPanelets datasystemer. I slike tilfeller må man benytte seg av mobildatatrafikk eller et annet trådløst nettverk for at appen skal kunne fungere


  • Hvorfor kan ikke alle undersøkelser besvares på mobilen?

    Noen undersøkelser kan inkludere spørsmål som ikke virker på mobiltelefon eller er vanskelige å se på mobilskjermen.


  • Kan dataene spores tilbake til meg?

    Appen samler ikke personidentifiserbar informasjon utover kontaktinformasjonen, og svarene på undersøkelser lagres adskilt fra din kontaktinformasjon. Dataene vi samler behandles konfidensielt, og i tråd med vår personvernerklæring.


  • Vil appen påvirke ytelsen eller batteritiden på min mobil?

    Appen skal ikke påvirke ytelsen eller funksjonaliteten på din telefon. Appen påvirker ikke batteritiden, men bruk av posisjon og aktivitetsmåling kan påvirke batteritiden noe.


  • Hva betyr valget "mobil aktivitet"?

    Dersom "mobil aktivitet" er valgt samler appen informasjon om din nettlesing på mobilenheten. Dette kan du skru av og på i innstillingsmenyen. Disse dataene lagres lagres adskilt fra din kontaktinformasjon. Dataene vi samler behandles konfidensielt, og i tråd med vår personvernerklæring.


  • Hva betyr valget "posisjon"?

    Dette tilvalget gjør at appen bruker GPS-en til å spore din posisjon. Dette brukes kun til å sende deg undersøkelser som er relevant for stedet du er, f.eks. ved å sende deg en undersøkelse om et sted du har vært. Dette kan du skru av og på i innstillingsmenyen. Disse dataene lagres adskilt fra din kontaktinformasjon. Dataene vi samler behandles konfidensielt og i tråd med vår personvernerklæring.


  • Hvordan kan jeg kontakte dere hvis jeg har spørsmål om appen?

    Hvis du har et spørsmål, gå til "hjelp" og kontakt panelsupport. Du kan også sende oss en e-post som vanlig. Du kan selvfølgelig også kontakte oss gjennom portalen på www.galluppanelet.no


  • Kan jeg ta en undersøkelse når jeg er uten internettilknytning?

    Ja, noen undersøkelser kan gjennomføres når du er offline. Dataene vil bli sendt til oss når du har en internettilknytning.


  • Hvis jeg avinstallerer appen, avsluttes medlemsskapet
    i GallupPanelet?

    Avinstallering av appen påvirker ikke ditt medlemsskap i GallupPanelet. Du vil fortsatt kunne svare på undersøkelser på www.galluppanelet.no


  • Hva skjer om jeg mister telefonen min?

    Dersom du mister telefonen din, logg inn på www.galluppanelet.no og bytt passordet ditt, da vil ikke appen være tilgjengelig for bruk på den mistede telefonen.


  • Hvordan rapporterer jeg en feil eller kommer med forslag til appen?

    Dersom du har et forslag eller har funnet en feil, si fra til oss! Gå til hjelp og kontakt oss der, eller kontakt oss via e-post eller via www.galluppanelet.no


  • Hvordan starter jeg en undersøkelse som kun er for PC/Mac?

    Undersøkelser som er laget kun for PC/Mac, kan startes fra din PC eller mac gjennom å følge lenken i e-posten, eller gjennom portalen på www.galluppanelet.no


  • Brukernavnet mitt virker ikke. Hva gjør jeg?

    Brukernavnet ditt er det samme som e-postadressen din. Dersom du ikke husker hvilken e-postadresse du har oppgitt, kontakt panelsupport på panelsupport@tns-gallup.no


  • Begrensninger i GallupPanel-app versjon 2.3.2

    Funksjonalitet i GallupPanel-app som er utilgjengelig i v.2.3.2:

    • Ingen opplysning dersom det ikke er noen undersøkelser
      tilgjengelig. Dette vil komme I en senere versjon

    • Mini-undersøkelser er ikke tilgjengelig.

    • Kan ikke endre egen bakgrunnsinformasjon i appen.

    • Appen viser ikke undersøkelser som tilgjengelig dersom den
      ikke er tilpasset mobil eller nettbrett. I en senere versjon av
      appen vil man kunne se hvor mange undersøkelser man har
      tilgjengelig i webportalen, men som ikke kan besvares
      gjennom appen.

    • Menyoverskriftene kuttes og linjeskiftes vilkårlig. Vil bli rettet i
      en senere versjon.



Til toppen
Utmelding
Til toppen